Klankbeleving doet meer dan je denkt.

                Klankbeleving doet meer dan je denkt.

Door: Ingrid Kramer

Door: Ingrid Kramer.K

Klank is trilling en trilling is energie. En energie is leven.

We willen alles kunnen controleren, visualiseren en wetenschappelijk onderbouwd en methodisch vast gelegd hebben, maar hoe doe je dat als ik spreek over gevoel en energie? Klankbeleving is communiceren zonder woorden, tenminste zonder de taal die wij kennen en spreken.

In het onderwijs trachten wij tot de leerling door te dringen via onze taal en kennis, maar hoe zit het met ons gevoel en energetisch veld ? En hoe kun je iets over brengen als je gevoel en energie niet resoneert met wat je over wil brengen? Wat als je bijvoorbeeld gespannen bent? Hoe komt het dan op de leerling over? Of wat als de leerling niet spreekvaardig is of hoog gevoelig of zelfs meervoudig beperkt? En zijn we niet allemaal mens?

Wetenschap vertelt ons dat alles energie is, onze gedachten, emoties, dus ook wij mensen. De frequenties die je uitzendt door je gedachten en emoties, bewust of onderbewust, creëren de werkelijkheid.


Onze gedachten, maar vooral de daaraan gekoppelde emotie is een bijzonder krachtige energie. Om deze energie fysiek te testen bestaat er een bijzonder leerzaam experiment, ontdekt door Dr. Masaru Emoto, een Japanse wetenschapper, bekend van het boek “de verborgen boodschap van water”. Hij meent te hebben aangetoond dat water op gedachten, gevoelens en woorden kan reageren. 

 Door gebruik te maken van hoge resolutie fotografie onthulde Dr. Emoto hoe de kristallen die in bevroren water gevormd werden veranderen wanneer men bepaalde gedachten op hen concentreert. Hij ontdekte dat water, dat aan liefdevolle woorden was blootgesteld schitterende ingewikkelde patronen laat zien, maar dat water dat beïnvloed was door negatieve woorden incomplete en asymmetrische vormen ontwikkelt. Energie is dus trilling en trilling is leven. 

Dr. Emoto deed zijn onderzoek ook met rijst, genaamd het rijstexperiment. Dit experiment laat goed zien hoe productief onze gedachten zijn en hoe energie werkt. Door dit experiment zelf toe te passen, besef je hoe de kracht van gedachten en emoties werken. Dit experiment, niet wetenschappelijk bewezen, is al diverse keren toegepast en iedere keer met succes.

Het rijstexperiment gaat als volgt. Verdeel gekookte witte rijst over twee identieke lege, schone, glazen potjes die voorzien zijn van een deksel. De rijst moet wel eerst goed afgekoeld zijn en de potjes uitgekookt met soda. Plak op één van de potjes een papiertje met daarop liefdevolle woorden, bijvoorbeeld “dank je wel, mooie rijst, ik hou van jou”. Op het andere potje plak je een tekst met alleen maar negatieve en kwetsende woorden, bijvoorbeeld “idioot, stomme rijst, ik haat je”. De twee potjes zet je op een gelijkwaardige plek neer, met 1 meter tussenruimte, en je spreekt een paar keer per dag, bijvoorbeeld als je ’s ochtends wakker wordt en ’s avonds voor het naar bed gaan, je liefde uit naar het potje met de tekst “dank je wel”. Spreek je dankbaarheid en liefde uit naar de rijst. Het andere potje spreek je dagelijks een aantal keren kwetsend toe, met de woorden “idioot, stomme rijst, ik haat jou”. 

Belangrijk is om de volledige onderliggende emotie, behorend bij het woord, te laten stromen. Dus werkelijk boze energie of liefdevolle energie naar de potjes sturen en niet doen alsof terwijl je eigenlijk denkt “deze flauwekul gaat nooit lukken”. Doe dit minstens drie weken lang. De resultaten zijn verbluffend. Na drie weken is de rijst in het liefdevolle potje gewoon wit van kleur gebleven en ruikt lekker. De rijst in het negatieve potje daarentegen zal verkleuren naar bruin/zwarte rijst en ruikt vies en bedorven.

Er zijn mensen die dit experiment nog verder uitgebreid hebben met een derde potje. Dit potje hebben ze volledig genegeerd, geen aandacht gegeven, en absoluut geen woord tegen gezegd. Dit derde potje bleek rijst te bevatten die nog een sterkere vieze geur gaf dan het negatieve potje rijst en was ook nog sterker verkleurd. 

Het doel van dit experiment is om aan te tonen dat positieve of negatieve gedachten (= energie) aantoonbare gevolgen heeft. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als we negatieve gedachten hebben in ons eigen systeem? Met de wereld? 

Hebben onze gedachten dan een dergelijke krachtige uitwerking. Het antwoord daarop is “ja”. Elke gedachte die we hebben is een tastbare energie met het vermogen dingen te veranderen. Een gedachte is dus niet zomaar een ding, een gedachte is een ding dat andere dingen kan veranderen.

Leren resoneren.

“Ieder mens bezit een energieveld, een trillingsveld. Door deze natuurlijke trilling sta je in contact met de mensen om je heen. Door bewust te zijn van je resonantieveld ervaar je je relaties met anderen op een dieper niveau. Er ontstaat ruimte voor o.a. hartscontact, ontroering, passie, bezinning, mededogen en hierdoor kun je aanvoelen wat nodig is en op welk moment.” 

Het is dus duidelijk dat het belangrijk is bewust te resoneren, bewust te zijn van wat je uit wil zenden en de werking ervan. Maar vooral bewust te zijn van jouw lichaamstaal en gedachten die het over brengen.

Onze gedachten kunnen het energieveld verstoren. Onze woorden die uit onze gedachten komen kunnen het trillingsveld verstoren en het is dan ook belangrijk te weten dat gedachten en woorden energie zijn die ons diepe contact kunnen verstoren .

Klankbeleving is communiceren vanuit oorspronkelijke empathische vermogens. Tevens heeft klankbeleving een positief en ontspannen effect op kinderen en jongeren bij faalangsten, spanningen, rusteloosheid, onbegrepen gedrag, problemen met leren en aandacht. Ookbij stress, depressies, rusteloosheid, angsten, migraine,  hooggevoeligheid, slechte nachtrust, problemen met de bloedsomloop en de spijsvertering heeft klankbeleving een positieve invloed.

Bij Klankbeleving geef je rustgevende aandacht op een eenvoudige en veilige manier. Een unieke mogelijkheid om samen te genieten van klanken en nieuwsgierig contact te maken vanuit affectieve nabijheid.

Energie en Ruimte.

Op de school waar ik werk zitten de meeste leerlingen in een rolstoel. De klankbelevingsles vindt in het Gymlokaal plaats. Deze ruimte wordt van tevoren aangepast. De sportruimte wordt omgetoverd tot een gezellige Tipi-tent. Heel simpel door vitrage. In het midden ligt er een kleed met Oer-instrumenten en er staat een cd op met rustgevende klanken. Deze goed voorbereide omgeving geeft de leerling een vertrouwd gevoel en brengt ze in het moment . Het valt als een warme deken over hen heen.

Zodra de leerlingen in de ruimte zijn, reinig ik de ruimte en iedereen en alles binnen de ruimte met Florida Water. Als gereedschap wordt Florida Water vaak gebruikt door stammen, zoals de Q’ero Paqo’s uit Peru en de Munay-Ki. Voordat ze met een sessie of workshop beginnen, gebruiken zij het water om het lichaam energetisch te reinigen. Ook kan men er ruimtes mee reinigen en de aanwezige energie harmoniseren. In het dagelijks leven kan het zelfs als parfum gedragen worden, waardoor je de kracht (en de prettige geur) met je mee kan nemen. Het wordt gebruikt door het in een flesje met een verstuiver te schenken, waarna u het door de lucht kunt verspreiden om hem te zuiveren. Om uw aura te reinigen, moet u het boven uw kruin vernevelen en kunt u het vervolgens ook voorzichtig en lichtjes over de armen en handpalmen verspreiden. In bad heeft het ook een extra effect op de chakra’s en boven uw bed kan het verneveld worden om bescherming te bieden tegen nare dromen.

De Sjamanendrum en andere “Oer” instrumenten. .

Tijdens de Klankbeleving maak ik o.a. gebruik van de Sjamanendrum en andere oer-instrumenten.In het hedendaagse worden er steeds meer mensen zich bewust van de werking en verbinding die ontstaat bij het bespelen van een  sjamanendrum. 

De klanken van de sjamanendrum, die de hartklop van moeder aarde worden genoemd, kunnen je in een diepe rust en meditatie brengen. In de huidige maatschappij wordt de sjamanendrum meer gebruikt voor trance en trancereizen, voor healing en voor fysieke-, emotionele- en spirituele balans. De sjamanendrum of shamandrum of sjamanentrommel wordt gebruikt door volkeren zoals de indianen. Zij gebruikten de sjamaandrum of trommel als ‘heilig’ instrument voor dans en rituelen, als ondersteuning voor ceremonies, als opwekker voor trance en trancereizen.

Klankschalen.

Klankschaal massage of klankbad

De bijzondere werking van klankschalen is dat zowel de klank als de klankgolven en de feitelijke trilling invloed hebben.

Klank van klankschalen werkt in op vier niveaus:

  1. Het fysieke niveau
  2. Het emotionele niveau
  3. Het psychische niveau
  4. Het spirituele niveau.

De werking van de schalen op:

Het fysieke niveau:
Door de resonantie en de harmonische klank van de schalen zal de celstructuur en de spiertonus zich richten en terug resoneren. Tijdens of na een het werken met de klankschalen zie je vaak een verdiepte ademhaling, spiertrekking, trillen, zweten, verandering in doorbloeding, gapen en in slaap vallen. Het functioneert als een soort bemiddelaar tussen lichaamsreacties en gevoelservaring.

Het emotionele niveau:
Klank brengt ons in een bepaalde stemming. Vrolijk, weemoedig en verdriet zijn emoties die door het ondergaan van klank bij mensen opgeroepen kunnen worden. Ook de klank van klankschalen heeft deze uitwerking op mensen. Het roept gedachtes, gevoelens, beelden en transervaringen op. We kunnen ons afsluiten voor klank of klank toelaten. Beide geeft mogelijkheden om met behulp van klank een brug te slaan naar wat er in diepere lagen van het bewustzijn speelt. Over het algemeen herinnert de klank een soort oer gevoel van veiligheid, verbinding en vertrouwen.

Het psychische niveau:
Door de klank krijgen we verschillende associaties, beelden en herinneringen. Eerder beleefde ervaringen en situaties worden opnieuw aangeraakt en opgeroepen. Dat beinvloedt ons denken en handelen.

Het spirituele niveau:
Harmonische klank kan ons ervan bewust maken dat we een onderdeel zijn van het grote geheel en geeft ons het gevoel van kosmische trilling en heelheid.

Sjamanic Voice en andere geluiden.

Met de Shaman Voice ontwikkel je een extra dimensie in je stem met langdurige klanken, rijk aan boventonen en trillingspatronen die een helende werking heeft.

Je bent in staat om met je stem de resonantievelden op het fysieke, emotionele en mentale wezen te beïnvloeden. Je leert blokkering in de levensstroom te ontdekken en te herstellen. Blokkering in de levensstroom leidt tot verlies aan energie, disharmonie in het functioneren van het lichaam en onrust in het denken. Zelfs in lastige situaties hou jij het hoofd koel en kun je een verschil maken.

Ook het maken van geluiden op het lichaam zorgt voor een soepele doorstroming en beleving van trilling en energie, die je zowel lichamelijk als geestelijk ruimte geeft en een ontspannende uitwerking heeft op zowel lichaam als geest.

Wat doet stilte met ons?

Vooraf of tussentijds en vooral aan het einde van de les komen we nadrukkelijk bij momenten van STILTE.

Het is nooit werkelijk stil, er zijn geluiden in en om ons heen, maar we laten ze toe, we doen er niets mee. Alles mag er zijn. Probeer bewust te worden wat stilte met je doet. Vanuit stilte ontstaat creatie, vanuit stilte ontstaat diep innerlijk contact. Vanuit stilte ontstaan warmte, liefde en verbinding. Vanuit stilte ontstaat harmonie. Stilte zorgt voor ruimte in de chaos. Vanuit stilte kan helen wat geheeld dient te worden . Soms kan stilte zorgen voor opkomend verdriet. Eindelijk geef je je lichaam de ruimte om te ontladen en tranen kunnen daarbij een welkome gast zijn. Ga niet bedenken wat het wil betekenen, maar accepteer de mooie gift . Het schept ruimte, opluchting en rust. Je ontspant. En in die ontspanning ontstaat “Het gevoel van Zen zijn” , zo verwoordden mijn collega’s het.

Voorkomen is beter dan genezen.

Weet je dat werkstress beroepsziekte nummer 1 is in Nederland? Van alle werknemers meldt 14% jaarlijks burn-out klachten. Ben je werkzaam binnen het onderwijs dan klinkt dit niet vreemd in je oren. Binnen het onderwijs is er een groot ziekteverzuim en zou het niet mooi zijn als we daar verandering in kunnen brengen? Klankbeleving is zeer zeker één van de manieren, maar natuurlijk is het belangrijk te leren de innerlijke rust te integreren. Hier ga ik later uitgebreid op in, maar ik kan jullie alvast één tip geven waarmee je direct aan de slag kunt gaan nl. Aarden.

Mensen in het onderwijs verrichten veel “Hoofdzaken”, ze willen de leerstof goed overbrengen en hebben duizend en één zaken die ze moeten doen en die liefst gisteren op papier moeten staan en gedaan. Je hoofd loopt om. Met alle gevolgen van dien.

We zeggen dan : “Blijven ademhalen en tel tot tien.” Dat is zo slecht nog niet, maar ik wil er iets aan toevoegen:

  • Sta of zit even stil (doe dit met regelmaat) en voel de voeten op de vloer.
  • Leg je hand of beide handen op je onderbuik.
  • Breng je ademhaling daarheen en voel bewust de buik op en neer gaan.
  • Een bewuste ademhaling vanuit de onderbuik waarbij de schouders stil blijven.
  • Zorg dat de uitademing twee keer zo lang duurt als de inademing.
  • Verbindt je kruin denkbeeldig met de zon.
  • Verbindt je stuit als een lange staart met de kern van de aarde.
  • Adem  bij de inademing de zon via je kruin naar binnen.
  • Deze zon gaat als een wervelwind door je hoofd, schouders lijf etc en schoont het van alle stress.
  • Bij de uitademing voer je al deze stressmoleculen via je voeten , de staart vanuit je stuitje en eventueel ook met je handen( door ze af te slaan ) naar de aarde.
  • De zon gaat ook als een douche over en om je heen en schoont je aura.

Het lijkt een heel verhaal, maar eigenlijk kun je dit al vrij snel binnen een kort momentje uitvoeren.

Hier wil ik het voor nu bij laten en hoop jullie met deze informatie van dienst te kunnen zijn.

Wordt vervolgd. En mochten er vragen zijn of hebben jullie nog aanvullend materiaal voor mij, dan hoor ik dat graag.

Harte groet,

Ingrid Kramer.

No comments yet.

Geef een reactie