Blog 6. Mediteren, géén tijd!

Géén tijd!

Als je niet oppast zorgt je omgeving ervoor dat je aan jezelf voorbij loopt, of in de stress modus schiet . De snelheid waarin alles dient te gebeuren op je werk of privé werkt hieraan mee. Daarnaast kan het zijn dat je alles goed wilt doen of kan het volgens jou nóg beter. Een soort wedloop met jezelf en je omgeving. Of gun jij jezelf geen rust omdat het gewoon leuk werk is en je goed scoort met je gedrevenheid.

Tijd, we hebben vaak tijd tekort. We “moeten” aan onze sociale verplichtingen voldoen, we moeten werken en privé in balans zien te krijgen en ook onze gezondheid mag er niet onder lijden……..Maar hoe ? Hoe doe je dat ?

Lekker verhaal: “Ja leren mediteren. Maar daar heb ik naast het sporten, werken, de kinderen, mijn vrienden, mijn partner, gewoon geen tijd voor!

Ik kan niet op mijn gemak een uurtje in de lotus houding zitten… en trouwens, daar heb ik het geduld niet voor !”

Mediteren en tijd:

 Mediteren is iets dat je ten aller tijden kan toepassen. Een heel mooi filmpje op You tube geeft heel duidelijk aan hoe je je “Monkey Mind” kan trainen. En ja je herkent het misschien, de gedachten komen en gaan en houden maar niet op. Ze houden je soms zelfs uit je slaap, zodat je vermoeid opstaat.

https://www.youtube.com/watch?v=4PkrhH-bkpk&index=27&list=FLvx7_SffA1wvrR1ogC_Vs8w&t=0s

Observeer je gedachten en ga naar je ademhaling vanuit de buik. Bewust ademhalen brengt je in het Hier en Nu , waardoor je meer rust creëer in jouw leven. En nee dat kost geen tijd, maar genereert juist tijd .

Mediteren en gezondheid:

 Aan de universiteit van Havard heeft men onlangs functioneel hersenonderzoek gedaan met Tibetaanse monniken. Mensen die heel goed getraind zijn in TM (Transcendente meditatie). Inderdaad blijkt nu uit dit wetenschappelijk onderzoek dat het brein van deze monniken anders en beter functioneert. Door de diepe ontspanning en focus blijkt hun brein alerter, intelligenter, creatiever en gezonder.

Daarnaast heeft men in Havard University onderzoek gedaan naar mensen met terugkerende depressies. Proefpersonen kregen acht weken lang meditatie coaching (TM). Hun brein werd door F-MRI onderzoek gescand aan het begin van de acht weken en acht weken nadat ze de training hadden gevolgd en veelvuldig hadden gemediteerd ( 3x daags). Wat bleek een aanzienlijk deel van de grijze hersenstof had zich verplaatst van hun amygdala (emotie en zorgen centrum) naar het bovenste deel van de neo-cortex (dit zijn de grote hersenen waarmee we bijvoorbeeld rekenen en taal produceren).
Bovendien hun depressie was verdwenen en de meeste proefpersonen bleven ook daarna zonder depressie. Wat een relatief eenvoudige tuning van onze mind en bewustzijn al niet voor ons kan doen.

Maar heel belangrijk is de conclusie dat het bewust sturen van onze gedachtefocus kan leiden tot fysieke veranderingen in ons brein en wellicht in ons hele lichaam.

Verschillende vormen van meditatie:

 Ja mediteren kun je in je dagelijkse leven integreren o.a.

  1. Geleide meditatie       

is het mediteren op geluiden of teksten die worden uitgesproken door een ander persoon. Het helpt je bij het mediteren om je goed te focussen op de ademhaling en bepaalde onderwerpen die genoemd worden. Met een geleide meditatie hoor je bijvoorbeeld een persoon instructies geven, je wordt dus eigenlijk begeleid tijdens het mediteren. Ga op een comfortabele plek in je favoriete houding zitten of liggen. Dit kan zijn een lotushouding, zittend op een meditatiekussen, liggend, zittend op een stoel of op een meditatiebankje. Zorg voor een rechte en stabiele rug en laat je schouders niet naar voren zakken. Let op je ademhaling, zet een geleide meditatie cd of you tube video op en volg de instructies.

 2.Actieve meditatie

Is mediteren in beweging. Osho, een goeroe uit India heeft een aantal actieve meditaties ontworpen, omdat hij zag dat de Westerse mens moeite had om meteen in de rust terecht te komen. Ons leven is zo actief, zo naar buiten gericht dat de weg naar binnen, naar de stilte en de inactiviteit niet gemakkelijk is. De actieve meditaties van Osho verlopen in fasen die je vanuit de beweging geleidelijk naar de ontspanning en stilte leiden. Sommige van zijn meditaties werken ontladend, anderen weer vooral ontspannend, of geven je inzicht in oude patronen. Ik hou van zijn actieve meditaties omdat er ook heel vaak een fase van dans in zit. Geen voorgeschreven pasjes maar van binnenuit bewegen. De basis van de actieve meditaties is mindfulness…dat wil zeggen: niet op de automaat bewegen, maar de waarnemer zijn. Osho noemt dit ‘de getuige zijn’. Het betekent dat je opmerkzaam bent wat je in je lichaam, geest en gevoelsleven ervaart. Actieve meditaties worden altijd gevolgd door een fase van rust en stilte.

 

  1. Transcedente Meditatie

Is een meditatievorm die eind 20e eeuw zijn bekendheid heeft gekregen. Het is geïntroduceerd door Maharishi Mahesh Yogi in de jaren 50 in India. Het is een vorm van meditatie die meestal twee keer zo’n 15-20 minuten beoefend wordt per dag in een normale zithouding. Het mediteren bestaat vooral uit het (in gedachten) herhalen van een woordklank (mantra), en het toelaten dat de mantra steeds stiller wordt. Dit doe je totdat het uiteindelijk verdwijnt en je er alleen nog bewust van bent, maar dan zonder je gedachten.

Bijvoorbeeld deze mantra gezongen door Deva premal:

 https://www.youtube.com/watch?v=l4oy17lwVnM

Het doel ervan is om in een transcendente staat te komen, wat ook wel zuiver bewustzijn genoemd wordt. Het gevolg hiervan is om de geest en het lichaam tot rust te laten komen, hierdoor zal stress verdwijnen. Als deze zuivering voltooid is begin je weer opnieuw met de inwaartse gang. Na het voltooien van de meditatie wordt er vaak een gewone activiteit gedaan, dit is om te stabiliseren en te voorkomen dat je opeens gedesoriënteerd raakt. De mantra’s zijn klanken zonder enige betekenis, deze worden gebruikt vanwege hun positieve invloed op het zenuwstelsel van de mediterende persoon. Dit is het verschil met andere meditatie vormen, waarbij de mantra vaak wel een betekenis heeft en de betekenis van belang is. De leerling krijgt de mantra van de TM-leraar. Deze wordt daarna vaak niet meer uitgesproken, maar voor je gehouden.

 

  1. Transcedente Meditatie 2.

Steeds meer mensen raken bekent met de term Transcendente meditatie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die aan mediteren doen, veel beter in hun vel zitten dan mensen die dit niet doen. Het is belangrijk dat je op een plek gaat zitten waar je je fijn voelt. Dit kan overal zijn. Zo is het mogelijk om de meditatie in je woonkamer uit te voeren. Sommige mensen geven echter de voorkeur aan een meditatie in de buitenlucht.Als je eenmaal de juiste plek hebt gekozen, is het belangrijk dat je op een stoel of bank kan gaan zitten. Als je de beste plek hebt gevonden om de meditatie uit te voeren, is het tijd om hem daadwerkelijk uit te gaan voeren. Dit doe je als volgt:

Je zorgt ervoor dat je in een ontspannen houding op de bank of stoel zit.Vervolgens leg je je handen in een kommetje om je benen. Ook is het erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je je rug recht houdt tijdens de meditatie. Als je aan al deze dingen hebt gedacht, is het tijd om je ogen te sluiten. Vervolgens dien je door je neus in en uit te ademen en nergens aan te denken.

Op dit moment ben je aan het mediteren. Om het beste uit je meditatie te halen is het belangrijk dat je een tijdje in deze houding blijft zitten. Ikzelf ben ooit begonnen met sessies van ongeveer vijf minuten. Toen ik merkte dat een meditatie een positieve uitwerking heeft op mijn gedachtes, heb ik de sessietijd verhoogt. Als je klaar bent met het uitvoeren van de meditatie, is het handig om langzaam overeind te komen. Nu kan je je lichaam nog even lekker losschudden.

  1. Tantra en Meditatie.

 Het is niet zo eenvoudig om uit te leggen wat Tantra is. Er zijn verschillende stromingen en de meningen zijn verdeeld. Ik heb dan ook de omschrijvingen van mijn Tantra collega’s en boeken geraadpleegd om zo duidelijk mogelijk te kunnen omschrijven waar binnen Jivas en Bewustincontact de Tantra voor staat. Jivas is sanskriet voor  “Het leven in zijn totaliteit”  Voor mij is Tantra een levensvisie waarin je geïnteresseerd bent in bewust-ZIJN. Bewustincontact. Mensen die spiritueel willen groeien, zijn binnen de Tantra vanzelf geïnteresseerd in fundamentele levensvragen in het leven en om een heel mens te worden. Daar gaat vaak een intens helingsproces aan vooraf. Om echt heel te worden is grote interesse voor seksualiteit, liefde en het verdiepen van bewustzijn nodig. Ons fysiek aanwezig zijn op deze aarde is uiteindelijk ontstaan uit seksuele energie gecombineerd met liefde.
Bij Tantra is het gewoon dat je eerst voldoende ervaring hebt met seksuele energie en het echt helemaal hebt kunnen leven. Dat je het door en door hebt leren kennen waardoor je het stap voor stap achter je kunt laten. Parallel aan dit pad is het verder van groot belang dat er voldoende gemediteerd wordt, bewust Zijn is een vereiste. Daar mag je gerust vele maanden, jaren of zelfs levens voor uittrekken

Binnenkort ga ik hier dieper op in via de volgende Blogs ”Wat versta je onder Tantra?” Dus hou regelmatig mijn post in de gaten.

Het voordeel van het “Leren mediteren” binnen een workshop of cursus is de versterkende factor die de groepsdynamiek met zich meebrengt. Een mooi “oefen terrein” . Een mooi groeiproces waarin ik je zal begeleiden naar inzicht in jouw levenspatronen en innerlijke rust.

Binnenkort begint de groepscursus: Jiva’sTantra & Shamanic Power . Ben jij geïnteresseerd en wil jij meer over deze cursus weten klik dan op de volgende link:

https://www.bewustincontact.nl/groepscursus-tantra-shamanic-power/

Wanneer: Eerste mogelijkheid: 9, 16, 23, 30 Mei en 4 Juni 2018.

Tweede mogelijkheid: 6, 13, 20, 27 Juni en 4 Juli 2018.

Je commiteert je aan deze 5 bijeenkomsten om de veiligheid binnen de groep te waarborgen.

Aantal deelnemers: minimaal 12, maximaal 30 deelnemers.

Tijd: Van 19.30- 22.00 uur.

Plaats: Antony Duyklaan 5, 3051 HA Rotterdam  in Zaal 7 (behalve 4 juni in zaal 3)

Kosten: 250 EUR incl. btw.

Feedback uit een vorige vergelijkbare cursus:

Ingrid bezit over geweldige intuïtieve talenten waardoor zij vaak tijdens de sessies blokkades en belemmeringen naar bovenhaalt. Ze is heel trouw aan een ieder die voor haar verschijnt met een vraag of probleem. Werken met haar is door die toewijding erg gemakkelijk.

Voor mij, Pieter, ben ik oprecht verrast wat het met Ciska en mij gedaan heeft. Sinds lange tijd voelde ik zondag weer de verbondenheid tussen Ciska en mij. Dat werkte heel lang door. Alle onderlinge irritaties tussen Ciska en mij leken minder aanwezig/relevant geworden te zijn deze week. Met name het onderbewuste werkte lang door. We hebben een heerlijke week gehad. Ik ben blij dat we de cursus bij jou gevolgd hebben. We hebben een goede basis om door te pakken. Dank je wel

 

Zijn er nog vragen en/of opmerkingen, dan hoor ik die graag. Neem dan contact op via : Ingrid@bewustincontact.nl

of bel 06-49716353.

Namasté,

Ingrid Kramer

Van www.Jivas.nl en www.Bewustincontact.nl

 

 

 

 

No comments yet.

Geef een reactie